Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet onsdag den 12. sep. 2007, kl. 13:34
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this

Aftenshow-vært beklager 11/9-udtalelse

DR-vært Jens Blauenfeldt understreger, at han ikke er imod USA trods udtalelser i Aftenshowet tirsdag.

Hans første tanke var, at amerikanerne havde rigtig godt af at få tæv, da selvmordsterrorister fløj deres kaprede fly ind i World Trade Center i New York og sendte tusindvis af mennesker i døden.

Vært på DR-programmet Aftenshowet Jens Blauenfeldt fortalte tirsdag seerne om sin umiddelbare reaktion, da han hørte om terrorangrebene i USA 11. september 2001.

- Jeg er faktisk lidt flov over at indrømme det, men jeg tænkte: Hey, det er amerikanerne, nu får de smæk. Det har de rigtigt godt af, sagde værten i den bedste sendetid.

18 timer senere rykker han nu ud med en beklagelse:

- Jeg er absolut ikke anti-amerikansk i min grundholdning og har på ingen måder haft et ønske om at give udtryk for det. Nu, hvor jeg ser mine egne ord på tryk, kan jeg godt se, at de kan tolkes politisk. Det var under ingen omstændigheder min mening, og det er jeg ked og beklager, siger Jens Blauenfeldt i en kortfattet pressemeddelelse fra Danmarks Radio.

Beklagelsen kommer efter kritik fra både seere og værtens chefer i Danmarks Radio. Divisionschef Lisbet Lambert fra DR Programmer/aktualitet, som ’Aftenshowet’ er en del af, siger, at Jens Blauenfeldts udtalelser klart er i strid med DRs regler for, hvad en medarbejder i DR kan sige.

- Jeg er tilfreds med, at Jens Blauenfeldt kan se problemet, og at han accepterer, at han her er gået over stregen, siger hun.

DR har onsdag besluttet, at ’Aftenshowet’s første del, hvor Blauenfeldts udtalelser faldt, ikke bliver genudsendt som planlagt onsdag eftermiddag.

12.09-2007 | 13:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 13:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 14:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 14:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 14:21 af Bruce1
Nu får jeg mareridt hele natten, ved tanken om JB s stirrende blik... :o
 
12.09-2007 | 14:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 14:34 af karenmarie
Tænk hvis Jens Blauenfeldt selv mistede nogle han holdt af i et terrorangreb. Ville han så sige det samme? At det havde de bare godt af?
12.09-2007 | 14:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 15:02 af laconic
..og så en DR medarbejder!? Mit verdensbillede krakelerer!
12.09-2007 | 15:07 af Bruce1
Han ville jo bare være populær blandt sine venstreorienterede kollegaer...
 
12.09-2007 | 15:13 af Slet Mig
der er godt nok nogle folk med små sko derude..DR-ansatte må ikke tænke tanker, som de selv syntes er forfærdelige..de skal blot rette ind og heile regeringen.
12.09-2007 | 15:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 15:27 af Thomas Petersen
Så det er altså mange danskeres akilleshæl.

Så meget for den frie presse.
 
12.09-2007 | 15:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 15:59 af Bruce1
Han sagde sågar han var på arbejde, da han så det, dvs. i DR formoder jeg? Mener han var der dengang også, eller hvad? I alle fald, ækelt at se hans jubel da amerikanerne fik tilbage , det er bare for dumt, for dumsmart.
 
12.09-2007 | 16:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 16:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 17:17 af Thomas Petersen
Man skal høre meget vrøvl skal jeg love for.

De selvsamme personer der sidder her og fordømmer manden er de personer der fryder sig og mener at at bombe uskyldige i Afghanistan og Irak er løn som forskyldt.

Ja, dobbeltmoralen har kronede dage i de dummes sind i disse tider.
 
12.09-2007 | 17:37 af Eva Adamsen
Ja, Ja, Leegard, du konverterer sikkert osse til islam lige om et øjeblik, som Bin Laden har anbefalet os for at få fred.

Så kan du få Dhimmi-status, når islam tager over og et eller andet stempel som 2. rangs menneske, som jøderne gjorde i Tyskland.

Tror du det bli r lykken?

Det går du åbenbart ind for, at føje terroristerne?!
 
12.09-2007 | 17:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 17:41 af Eva Adamsen
Mener Thomas Petersen i fulde alvor, at amerikanerne sigter efter civile mål???

Det kan man ihvertfald fastlå at terroristerne gjorde, da de 2 fly styrede direkte mod WTC 11. september.

Er der ikke en forskel der?!
 
12.09-2007 | 17:43 af Eva Adamsen
Rettelse til 17:37...som jøderne FIK i Tyskland.
 
12.09-2007 | 18:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 18:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 18:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 19:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 19:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 19:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 19:41 af Slet Mig
Ytringsfrihed! Eller nårh nej..det bekymrer vi os kun om når det er tilsvinen af muslimer...min fejl..
12.09-2007 | 19:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 20:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 20:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 20:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 21:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 21:25 af insider
Tja, fra børn og fulde folk skal man tilsyneladende høre sandheden.

Og helt ærligt, så virker JB da også noget infantil og lidt for umoden til at være på direkte og uredigeret TV.

Ellers fint med unge TV-værter, men der må gerne være lidt mere omløb i hovedet, end hvad JB har kunne præstere.

Tilbage til provinsafdelingen med ham - det er en ommer DR!
12.09-2007 | 21:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 21:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 21:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 21:45 af Slet Mig
forstår ikke hvorfor ytringsfriheden gælder for jyllands posten men ikke DR. Og hvorfor Plummer ikke må udøve sin GRUNDLOVSIKREDE ret til at have en politisk mening og vise den. Tilmed i sin fritid.

Man kunne fristes til at hviske: dobbeltmoral..
12.09-2007 | 22:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.09-2007 | 22:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 01:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 03:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 06:45 af Frika Delle
11/9 bør mindes som den dag, da USA foranstaltede kuppet i Chile med tusindvis af dræbte til følge.
 
13.09-2007 | 06:49 af Frika Delle
Der er nu engang forskel på at være anti-amerikansk og at være anti-Bush, men højreekstremisterne her på siden følger vel bare Bush s: Enten er du med os eller også er du vores fjende.
 
13.09-2007 | 07:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 07:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 07:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 07:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 08:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 08:44 af Forhammeren
Hej Niels Christensen - fuldstændig korrekt!

Mandens politiske holdninger er fuldstændig inferiøre i denne sammenhæng.

At han kunne sidde og glæde sig over, at 2 fly fulde af skrækslagne passagerer hamrede ind i nogle af verdens mest imponerende bygningsværk fulde af mennesker, som blev mast, kvast, brændt, gennemboret og tvunget til at kaste sig selv i døden fra flere hundrede meters højde, det er sgu ufatteligt.

Og når han nu frydede sig over at amerikanerne - som han udtrykker det - "fik smæk", så lad mig sige det på den måde, at det ville fandentagemig også fryde mig at give denne drengerøv en ordentlig dragt prygl!

Forhammeren!
 
13.09-2007 | 09:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 10:09 af Mighty-Mike
Indrømmet - Det var nok ikke det smarteste Jens kunne have sagt, men jeg mener nu nok at denne debat er kommet noget på vildspor. Som jeg ser det frydede han absolut ikke over hverken døde, sårede, skrækslagne menneske eller over ødelagte bygninger, men gav simpelthen dutryk for det specielle danske gen der gør, at vi tør sige fra...

Hvor mange sad ikke tilbage med den samme følelse da vi vandt EM i 92 ? Eller da vi vovede at trodse Uffe Ellemann og EU ved at stemme NEJ til unionen ?

Nu ved jeg naturlgvis godt, at der ikke er nogen sammenligning imellem begivenehderne, men det er der imellem den følelse vi, som danskere får, når vi ser David besejre Goliath.

Naturligvis er det en skamfuld og smædelig handling, og jeg fordømmer 9/11 på det kraftigste, men jeg tror nu nok, at det Jens dybest set mener er, at det var rart at se at hele verdens politination USA også kunne sættes på plads . Jeg personligt ville også have frydet mig såfremt 2 tomme fly var fløjet ind i et par tomme tårne, som derved blev ødelagt.

Så prøv nu lige at klappe hesten, og lyt til hvad Jens rent faktisk siegr, i stedet for at himle op om hvad han nok mener.

Daddy Cool
 
13.09-2007 | 10:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 10:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 11:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 14:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 14:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 14:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 14:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 15:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 15:42 af Frika Delle
@ morten morten spørger om DR er "venstreorinteret.." (mener jo nok venstreorienteret)

Det kan man bestemt ikke sige, når man tænker på at Per Stig Møller er ansat der, Uffe Ellemann med viv var ansat der, Lise Møller var ansat der, Bjørn Elmquist var ansat der osv. osv.

DR er efter min mening klart borgerligt med nogen få opløftende undtagelser.
 
13.09-2007 | 15:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 15:57 af Frika Delle
Nu er der jo heller ikke noget specielt venstreorienteret i at tænke, at USA fortjente en 11. september. Mange muslimer, mange latinamerikanere (jvnf. 11. september 1973) og mange andre har sikkert tænkt, at nu fik USA løn som forskyldt.

Det gør selvfølgelig ikke terror berettiget, hvad enten den kommer fra militante muslimer, fra Israel, fra USA, fra Rusland, fra tjetenere, fra Frankrig, England osv. osv.

Største kendte terroraktioner i nyere tid er atombomberne over Japan og terrorbombninger af de tyske byer under 2. verdenskrig.
 
13.09-2007 | 16:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 16:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 16:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 16:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 17:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 17:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 18:03 af Forhammeren
Dum-dummere-Poul Solrart har flg kommentar til mig:

”Hr. bagslag der står ikke at han fryde sig over dem der er døde”....

Først:  når nu Solrart fabulerer om ”bagslag”, så lad mig, som den ægte forhammer jeg er,  komme med et forslav/g. Nemlig dette, at Solrart tager et godt og gedigent kursus udi semantikkens berigende lærdomme. Gerne garneret med en god gang stavning for tenderende analfabeter!

Dernæst: nej det er rigtigt, solrart, at der ikke står noget om, at denne dekadente stymper af en journalistisk drengerøv, frydede sig over de som døde.

Men lige så rigtigt er det min sagelighed også, at jeg intet steds har skrevet, at denne øretæveindbydende DR-journalist skulle have frydet sig over andet end at amerikanerne ”fik smæk”.

Som sædvanlig har du derfor gerådet dig ud på Herrens mark, dér hvor fugl bliver til fisk og ingen af delene har noget med virkeligheden at gøre.

Det jeg siger er derimod:

1)at Jens Blålys´ politiske holdning er bedøvende ligegyldig i den givne sammenhæng

2)det drejer sig nemlig om, at hans udtalelse afslører ham som tilsyneladende afstumpet, fordi

3)at han fuldstændig uden tanke på den forfærdelige angst og den grusomme død, der blev mange tusinde mennesker til del, da 2 fly smadrede ind i Twin-Towers, bare sad og frydede sig over at amerikanerne fik smæk.

Forhammeren!
 
13.09-2007 | 18:09 af Frika Delle
WSCL: Hvis jeg er ung, så er du enormt gammel! Hvilken historisk viden er i særklasse? Er der noget du mener er forkert, så bare sig til, jeg svarer gerne - selv tumper ;-).
 
13.09-2007 | 18:16 af Frika Delle
Michael "Forhammeren" Boysen:

Man bruger stort begyndelsebogstav efter :, Først: Når nu ...

Navneord staves med stort - altså ikke solrart men Solrart.

Man adskiller efter punkter: 1)at Jens -> 1) at Jens

Man bruger ikke accent i "Jens Blålys´ politiske holdning" men apostrof - Jens Blålys politiske holdning.

Osv. osv. Nu hvor du hoverer med grammatik.

Måske skulle du snarere kalde dig stifthammer!
 
13.09-2007 | 19:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 19:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 20:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 20:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 21:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 21:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.09-2007 | 21:54 af Frika Delle
@WSLC

Af tumper må man nok forvente et tumpet svar, ak ja! En anelse intellektuel argumentation var måske ikke af vejen? Kom nu, du kan måske godt!
 
13.09-2007 | 22:00 af Slet Mig
kenneth plummer kommer fra erhvervslivet og solgte playstation. konservativ om en hals, og sat til at holde DR på ret (borgerlig) kurs. Hele den ballade om hans t-shirt, viser hvor desperate regeringen er når deres planer går i vejen..men han har da fået fyret nogle kritiske tunger..
13.09-2007 | 22:01 af Slet Mig
da flyene ramte tænkte jeg at nu går det galt. Nu gør george bush noget dumt og millioner kommer til at dø...

jeg fik desværre ret..
14.09-2007 | 02:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.09-2007 | 07:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.09-2007 | 08:29 af Frika Delle
@ WSLC: Lær at læse inden ad lille pus, jeg fryder mig ikke over nogen død - og hvis du kan læse, ville du kunne se, at jeg tager afstand fra al terror, men det gør du tilsyneladende ikke. Har ikke vandseng, ser sjældent videofilm og spiser slet ikke popcorn og dine idoler gider jeg end ikke at se på, de handler tilsyneladende om religion - og religion interesserer mig ikke.

Så bitte snut, prøv du bare igen, men brug dit intellekt denne gang - hvis det findes.
 
14.09-2007 | 09:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.09-2007 | 11:01 af Frika Delle
@WSCL

Jeg har bemærket, at du ikke kan læse indenad. Men som du formentligt er i stand til at fatte, så er der en politisk del og en personlig del af sagen. På den politiske del er det forståeligt, at mennesker kan glæde sig over at en imperialistisk og krigsgal nation som USA smager deres medicin. På det personlige plan er det selvfølgelig tragisk for de mennesker som blev ramt. Og i øvrigt er terror ikke acceptabelt, hvad enten den kommer fra USA, Israel, Bin Laden, IRA, England, zionister, Rusland osv.

Hjalp det på din fatteevne?

Hvilken slags WC er WSLC?
 
14.09-2007 | 11:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.09-2007 | 14:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.09-2007 | 14:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.09-2007 | 19:05 af Frika Delle
@WSLC

Nej, du kan ikke læse indenad, men du kommer nok til det i 3. klasse.

Jeg har køkkenhave, men p.t. uden spinat. Men hvis du var i stand til at læse og ikke bare fortolke, ville du opdage, at jeg slet ikke glæder mig over nogens død, tværtimod! Men jeg siger, at USAs politiske system fik en velfortjent smag på egen medicin, med deres stribevis af aggressioner mod alle mulige demokratiske regeringer - Chile, Iran, Italien, Grækenland osv.

Med hensyn til glæden over andres nederlag, smerte, død m.m., så har du måske hørt om irrationelle følelser (ellers kommer du sikkert ind på det, hvis du engang skal i gymnasiet). Alfred Hitchcock havde et glimrende udtryk for det: "Hævnen er sød, og så feder den ikke!"

Naturligvis vil jeg da altid holde med dem, som jeg anser for at være mine venner og være i mod dem, som jeg anser for at være mine fjender, det giver jo faktisk sig selv. Og hvis det har din interesse, så holder jeg ikke med de højreekstremistiske kristne fascister, der sidder på magten i USA p.t. De er en skændsel for USA. Jeg holder faktisk slet ikke med religiøse fanatikere af nogen slags.

Med dine indlæg nærmer du dig tumpestadiet, men dem skal der jo også være plads til, jeg er i reglen tolerant.
 
14.09-2007 | 19:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.09-2007 | 21:19 af Frika Delle
@ WSLC

Din historiske viden er ikke særlig stor - men lad mig blot minde dig om f.eks. 11/9-1973 og kuppet mod Mosadeq i 1953.
 
14.09-2007 | 21:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.10-2007 | 17:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.