Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet lørdag den 7. juni 2008, kl. 13:03
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this

Århus-studerende spiste kat - nu trues de på livet

Studerende på Journalisthøjskolen i Århus bliver nu truet på livet efter at de har slagtet og spist en kat og lagt billeder af det hele på internettet.

En gruppe studerende fra Journalisthøjskolen i Århus fik en kok til at tilberede en kat, og siden lagde de billeder af det hele samt opskrifter ud på hjemmesiden Facebook.

Målet var at skabe debat om, hvor forskelligt vi behandler - og ser på - forskellige dyr. Og missionen lykkedes i hvert fald i den forstand, at historien om de katte-spisende studerende er blevet omtalt på så godt som samtlige danske netmedier.

Men nu har de studerende også fået at mærke, at de lever i et land, hvor katte er kæledyr og ikke spisedyr. De har ligefrem fået dødstrusler.

- Folk skriver alt fra, at vi skal slagtes til at de personligt vilkomme og slå os i jorden, siger Laura Bøge Mortensen, der var med tilat skrive en artikel om kattemåltidet i skolens månedsblad Citat, til Ekstra Bladet.

- Det har aldrig været for at provokere nogen. Meningen er at sættefokus på dyr. Vi vil starte en debat om, hvorfor vi behandler dyr såforskelligt. Hvorfor kan man ikke lige så godt spise en kat som engris, siger hun til Ekstra Bladet.

Hun finder det chokerende med de mange dødstrusler mod hende og deandre journalistelever, der har spist kat. Men det får ikke nogen afdem til at bure sig inde derhjemme, siger hun.

Du kan se billederne her. (åbner i et nyt vindue)

07.06-2008 | 13:26 af Slet Mig
danskerne har tilsyneladende glemt hvor forargede de var over at der kom dødstrusler mod mohammedtegnerne. Måske burde nogle tage et kig på sig selv i spejlet.
07.06-2008 | 13:50 af Kaj jensen
Ja, tænk hvis vi var ligeså oprørte når der var mennesker indvolveret. Men nej, sådan er det ikke...
07.06-2008 | 14:37 af xandra
Det virker som om man nu forsøger at opildne til lidt drama. Er det fordi interessen fra læserne forsvinder?

Men det med at provokere er brugt flere gange, og endda mere åndssvagt:

http://www.dr.dk/Tema/skandalekunst/skandale_tidslinie/20070214132155.htm

Mon journalisteleverne mener at sagen med de udstoppede hundehvalpe var god for dyrevelfærd?
 
07.06-2008 | 17:40 af Bruce1
Det er kun for provokationens skyld de gør det, intet andet, hvorfor skal alle dyr ABSOLUT være spiselige? Der må da være en grænse.
 
07.06-2008 | 17:41 af Bruce1
Man skal logges ind for at se billederne, og jeg gider skutte blive medlem bare for det fis.
 
07.06-2008 | 17:42 af Esbern Snare
Hvorfor må der være en grænse? Hvem skal sætte denne grænse?
07.06-2008 | 17:51 af Esbern Snare
I Sydamerika frituresteger man hele marsvin. Jøder spiser ikke gris. I Kina spiser de hunde. I DK spiser man æg fra burhøns

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/PresseDk/dc4cbf6acef04c67c125710000512da9?opendocument&count=10000&restricttocategory=2006&exp=2f1b3a3402f5abbbc1257021003eea1e
07.06-2008 | 18:28 af Bruce1
Ja, kineserne er de slemmeste af alle, deres behandling af dyr er mildest talt katastrofal, de har nul respekt for levende væsner - mennesker eller dyr. Grænsen, den sætter vel ens samvittighed, og den kan være meget afslørende om psyken og mentaliten/etikken hos personen eller det folk.
 
07.06-2008 | 19:02 af Hofreporteren
Ja, og hvordan er det egentlig lige vi behandler skovens dræbersnegle.
I stedet for at spise en kat, kunne de overveje om det er særlig moralsk at drukne sneglene i øl eller ligge gift ud til dem.

En vedkommende og tiltrængt debat, som vi alle burde reflektere over.
Og som de selv siger, gøres det bedst ved at spise en af arten.

Så vil jer hjertens gerne melde mig ind på Facebook, for at se DE billeder.
Bon Appetit !!
07.06-2008 | 19:06 af Esbern Snare
"Grænsen, den sætter vel ens samvittighed, og den kan være meget afslørende om psyken og mentaliten/etikken hos personen eller det folk. "

Ja, der ramte du plet! Og det passer også når det gælder en selv.
07.06-2008 | 19:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.06-2008 | 19:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.06-2008 | 20:34 af Hofreporteren
Kalundborg gryden,
er det din kone du snakker om ?
07.06-2008 | 20:47 af Bruce1
Er det for sjov, Kjyde, eller er du på stoffer...?
 
07.06-2008 | 21:50 af Thomas Bruun
Bruce - du er jo i bund og grund en sart sjæl - er det derfor dine holdninger er så stejle?? Kan vel tænkes man i andre lande spiser hvad man er opdraget til og hvad trraditionen tildrager én. De psykoanalytiske betragter er elendige. Hvad tror du en buddhist ville tænke hvis han brugte samme anskuelser som dig. Nemlig...han ville mene du var en skinhellig barbar.
 
07.06-2008 | 21:56 af xandra
Godt der er folk som dig Bruce1.
 
07.06-2008 | 21:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.06-2008 | 22:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.06-2008 | 00:27 af Abkasti Kistames
tænk hvis der var liegså meget ballade hvergang vi spiste en ko / svin / kylling
08.06-2008 | 08:15 af Lars Kalsen
Det varsler ikke godt for fremtidens Danmark med en sådan gang journalist spirer. De burde blacklistes af alle medier ud fra den betragtning, at de bruger manipulative metoder.
 
08.06-2008 | 09:00 af svein sørensen
Jeg er så træt af vor kat der raserer hele huset,at jeg ville ønske der kom en forbi og spiste den!
08.06-2008 | 09:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.06-2008 | 10:00 af Anja -
Hvad er problemet? Hvad er forskellen på at spise ko, gris og kat?
I denne del af verden, hvor vi holder katten som kæledyr, kan det da virke forargeligt, at man finder på at spise den - men hvad er egentlig forskellen?? Hvis den bliver slået ihjel på human vis, som andre slagtedyr, kan man vel ikke påstå, at den "lider"?? I så fald ikke mere end andre slagtedyr.
Jeg kunne aldrig selv finde på at spise kat, men det kan da ikke forarge mig, at andre får en oplevelse ud af at prøve det.
08.06-2008 | 10:36 af Henrik Clausen
Dødstrusler er strafbare. Hver eneste af dem kan anmeldes til politiet.

Men at de "ikke var ude på at provokere nogen" køber jeg naturligvis ikke. Det var de, og det må de leve med. Debatten tager sin egen kurs, den kan de ikke styre.
 
08.06-2008 | 11:26 af Bruce1
Problemet med kattespisning er, at hvad er så overhovedet tabu at indtage, hvis alle dyr partout må spises af os? Katte er utrolige dyr, de har sanser ud over noget vi kan forestille os, de er elskelige og godmodige dyr (når de vil), og dyr der har tiltro til mennesker. De kan rent faktisk lide os! Sådanne dyr kræver respekt i min bog, ikke foragt og drab. Dyrevelfærd er nok det vigtigste emne for mig overhovedet, dernæst udlændinge/udenrigspolitik, og så socialpolitik.
 
08.06-2008 | 11:28 af Bruce1
Det er sørgeligt og småligt at man i visse dele af verden, ikke viser disse dyr den fortjente respekt. :(
 
08.06-2008 | 11:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.06-2008 | 12:34 af xandra
Det samme her NormdeGuerre. De må have haft en streng barndom.
 
08.06-2008 | 18:49 af Birger Kristiansen
Ak ja, tror de journalistelever at de bliver bedre journalister af at spise en kat, så holder der virkelig standarden for journalister, de fatter intet om etik.
09.06-2008 | 01:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.06-2008 | 01:58 af Brylle
De må da have et enormt stort kontaktbehov, hvis de æder en kat, udelukkende for at skabe debat.
Jeg tror det har fået nogle op af stolen fordi katten er et dyr vi betegner som kæledyr. Jeg syntes det er ulækkert, men det kan bare ikke få mig til
at krænge over af forargelse.
09.06-2008 | 07:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.06-2008 | 10:24 af Laila laix
Jeg synes, det er på linie med at flå klevende hunde, eller hvad med vilde bjørne tæmmet så de kan danse rundt i strutskørter? Folk vil altid være onde og flertallet må selvfølgelig råbe vagt i gevær i kor - for gu'det ej iorden at spise en kat!!
Jeg er nu osse forarget over en kok de ligefrem sku'ha'til at tilberede dyret, for at fjerne eventuel "Dårlig smag"???!!!
Meld Jer ind i WSPA.
 
09.06-2008 | 12:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.06-2008 | 01:06 af Anders Hansen
For det første fik katten en human død og for det andet så er der vel ingen forskel på om kødet kommer fra en kat eller en ko! Den eneste forskel der er på de to ting er at vi der er mennesker der holder katten som kæledyr og derfor tillægger katten menneskelige egenskaber...

Hvis de mennesker der har truet disse studerende sad på en øde ø og havede valget mellem at dø af sult eller spise en kat... hvad mon de så valgte hmm???
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.