Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet lørdag den 4. sep. 2010, kl. 17:38 og opdateret kl. 18:31
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Politiet har anholdt 54 og åbnet for tåregas forud for en nazikoncert i Greve.
Politiet har anholdt 54 og åbnet for tåregas forud for en nazikoncert i Greve. (Foto: Christian Fisker / Scanpix)

54 anholdt foran Jonnis nazihus

Politiet har for kort tid siden åbnet for tåregas og anholdt 54 demonstranter ved naziborg i Greve.

Politiet har lige anholdt 54 unge uden for nynazisternes hovedkvarter i Greve ved Hundige Strandvej. De affyrer også tåregas. Det rapporterer TV2 News.

De anholdte er ifølge politiet anholdt præventivt, da de stod og råbte skældsord til nazisterne, som arrangerer en nazikoncert i aften. Nynazisterne svarede tilbage med 'heilen' og råben. Men de har trukket sig tilbage i huset til koncerten.

Også andre grupper af aktivister er i Hundige. Det er blandt andre Antifascistisk Aktion, og ifølge TV2 News har politiet åbnet for tåregas mod de unge demonstranter, som også er fremme ved naziborgen.

Alle de anholdte er hovedsageligt 2. generationsindvandrere helt ned til 12-års alderen. De sidder nu ifølge TV2 News på fortovet, med hænderne bundet med strips i de såkaldte 'futtog'. De er delt i to grupper - under og over 18 år. De unge under 18 kan se frem til at blive afhentet af deres forældre på politistationen, mens dem over 18 år vil blive afhørt.

Årsagen til tumulten og demonstrationerne er en nazikoncert i Naziborgen på Hundige Strandvej for at hylde den hvide race. Koncerten er arrangeret af Danmarks Nationalsocialistiske Bevægelse (DNSB), som har Jonni Hansen som nazileder.

Nazileder Jonni Hansen siger til politiken.dk, at han ikke har i sinde at lade de unge aktivister ødelægge koncerten.

"Så bliver der fest i gaden, så vil vi fjerne dem. Vi har ikke tænkt os at vige en tomme", siger Jonni Hansen til politiken.dk

Det er Midt- og Vestsjællands Politi, der står for området. Ifølge TV2 News har de situationen under kontrol.

04.09-2010 | 20:41 af Carsten Munk
""Alle de anholdte er hovedsageligt 2. generationsindvandrere helt ned til 12-års alderen""
Medina har ret. Hvor er de bare fucked up. lad os gennemgå dyngen af flygtninge/indvandrere for integrationspotentiale og vilje. Lad dem blive som vil og kan, og lad os få resten sendt hjem inden det går galt for alvor.
05.09-2010 | 09:17 af Per Gøtterup
Nu undrer det mig ikke at 2. generationsbøllerne er med hvor der er ballade, men det undrer mig at de ikke er på den anden siden af hegnet for de har en hel del til fælles med nazisterne, fra deres totalitære og fascistoide tro på egen overlegenhed (som er lige så forkert) til den glødende anti-semitisme som ligger dybt i næsten alle muslimer på grund af den hjernevask som de vokset op med omkring Israel.
05.09-2010 | 10:37 af Lilli Rodeck
Vi danskere skulle skamme os over, at vi ikke stod foran nazifarmen. Har vi allerede nu glemt kz-lejre og vilkårlige henrettelser? Så godt gået af de unge!!!!!!
05.09-2010 | 12:55 af Bitten B.
Enig Lilli. De har jo åbenbart heller ikke begået noget ulovligt. Vil tro den præventive anholdelse ligeså meget har været af hensyn til deres egen sikkerhed.
05.09-2010 | 13:28 af Kenneth Jakobsen
Der er ingen grund til at tiljuble AFA. Det her undgik kun at udvikle sig voldeligt, fordi politiet var massivt til stede. AFA er komplet skruppelløse, hvorfor deres navn da også er selvmodsigende.

I et land med grundlovssikret ytrings og forsamlingsfrihed, tillader vi både nationalsocialisme, socialisme, kommunisme, og andre totalitære tankesæt at mødes og eksistere. De skal imødegås med modsigelse og kritik, ikke med vold og forbud. For så er vi jo dybest set, ikke bedre end de er.
05.09-2010 | 13:42 af Thomas Egeskjold
du glemte Fasisme oh kapitalisme. :O)
 
05.09-2010 | 16:33 af Kenneth Jakobsen
Jeg skrev "og andre totalitære tankesæt..." det inkluderer naturligvis også fascismen. Men ikke kapitalismen, da menneskers ejendomsret og frie aftaleret ikke er totalitært. Det er jo det som er kapitalisme.
05.09-2010 | 17:55 af Thomas Egeskjold
kapitalismen er netop totalitær, da det udelukker alt andet. og det er også en af de ideologier der har fostret nogle af de mest ekstremistiske psykopater. så jo i høj grad skal kapitalismen inkluderes.
 
05.09-2010 | 21:30 af Kenneth Jakobsen
Det er da socialismen som udelukker alt andet. Som en klog mand udtalte en gang, forskellen på et socialistisk samfund og et 100% liberalt samfund, er at i et liberalt samfund ville man tillade folk at lave socialistiske områder. Bag det marxistiske smædeord kapitalisme, er der altså ikke andet end ejendomsretten og den frie aftaleret. Det er der intet totalitært i. Det er ikke os, som sender dissidenter i arbejdslejre, eller det som er værre.

Så nej kapitalismen har intet, med de typer du nævner at gøre.
05.09-2010 | 14:03 af Bitten B.
Kenneth du ved ikke en dyt om, hvad noget havde ud viklet sig til. Og der var tale om andre end AFA. Igen så er ingen siktet overhovedet. Ingen har begået noget ulovligt.
05.09-2010 | 16:37 af Kenneth Jakobsen
AFA er nogle ekstreme galninge, som tyer til vold mod dem de ikke kan lide, og derfor ikke en skid bedre end dem de er imod. Så var der sikkert andre, som naivt var gået med AFA. Ligegyldigt om man er enig i formålet, er AFA ikke nogen man bør gå i nærheden af.

Der skete intet overhovedet, og det kan netop tilskrives, politiets massive tilstedeværelse.
05.09-2010 | 13:41 af Thomas Egeskjold
ja det er åbentbart kun vores indvandere der har hjerte og mod nok, til at forsøge at dæmme op for det uhyggelige væsen, disse hjernedøde nazister udgør. vi burde hylde dem der turde at vise deres modstand mod jonnis rædsels forening. Og efter min mening, skam over Politiet, og deres støtte til Nazismen. Føj.
 
05.09-2010 | 16:40 af Kenneth Jakobsen
National Socialismen har ringere tilslutning i Danmark end så mange andre steder, netop fordi vi ikke håndterer dem som vi gør. Skam over politiet for at hindre, hvad der kunne have blevet er blodigt masseslagsmål?
05.09-2010 | 17:49 af Thomas Egeskjold
ud fra hvilken krystalkugle baserer du det masseslagsmål på. Og havde der ikke været så langt derover var jeg selv derude. nazismen skal udrydes totalt. jorden har prøvet det vanvid en gang og det var rigeligt. så ja skam over politiet. Og ingen får mig til at respektere, en naziats ret til at forbruge ilt her på jorden. og længere er den ikke for mit vedkommende.
 
05.09-2010 | 21:24 af Kenneth Jakobsen
AFA opsøger direkte konfrontationen, og har været involveret, i voldelige overfald flere gange. Så jeg behøver ikke en krystalkugle, for at forudsige at voldelige ekstremister, risikerer at havne i masseslagsmål, når de opsøger lige så skruppelløse mennesker.

Jeg syntes da fredelige demonstrationer er fine nok, det er kun AFA galningene jeg tager afstand fra. Og jeg så da også gerne ALLE totalitære ideologier, uddøde sammen med National Socialismen. Men national socialismen er ikke den, som har flest menneskeliv på samvittigheden!. Kommunismen har kostet mindst 100 mio mennesker livet verden over. Det kommer national socialismen ikke i nærheden. Politiet gjorde deres pligt, nemlig at holde ro og orden, og beskytte naive unge mennesker mod sig selv.
05.09-2010 | 14:22 af Allan Nielsen
Nu skal de da have lov til at holde fest som alle andre.
Og jeg kan kun give Kenneth ret i at AFA ikke er kendt som guds bedste børn.
Lilli korrekt at kz-lejerene var forfærdelige, men så kan vi også lige så godt sige dem der stemmer SF, og Enhedslisten, må have glemt gulag lejerne som var lige så forfærdelige "stadig er" eller de mener de var/er i orden.
Vi ved jo alle hvor de 2 partier stammer fra, så de skal da også mødes med had over alt hvor de er, hvis din fornuft skal holde stik.
05.09-2010 | 14:42 af Thomas Egeskjold
nej jeg synes bestemt ikke at noget af det sovietunionen stod for var i orden. men så er jeg heller ikke en af dem der vil sammenligne, det de gjorde, med socialisme. Vil nærmere kalde det elitær facisme. men det er da rigtigt at de misbrugte ordet og ideen med socialisme, som en løgn, til at samle folket. for derefter at indføre et totalt facistisk rædselsregime. vil nok mere sammenligne det, med det vores regering er i gang med at indføre her i Danmark. socialisme er sådan set en enkelt tanke, der går ud på at alle skal være lige, hvad angår ydelse og nydelse, funderet i et demokrati.. og det var på ingen måde det der foregik i sovietunionen.
 
05.09-2010 | 14:48 af Allan Nielsen
"ydelse og nydelse"
Det har vi allerede, det er klart at en hjernekirurg, yder/tjener mere end en der skifter vand i en vandpyt.
Så allerede i dag går ydelse og nydelse hånd i hånd.
05.09-2010 | 14:55 af Thomas Egeskjold
det er jeg så helt uenig i. for jeg vil alle dage sige at en pædagog er mere værd for samfundet end en hjernekirurg. da dennes arbejde gavner langt flere mennesker. ikke at en hjernekirurg ikke er vigtig. men det er heldigvis et meget begrænset antal mennesker der nogensinde får brug for hans/hendes hjælp.
 
05.09-2010 | 15:02 af Allan Nielsen
Ok, så holder vi os til pædagogerne.
Det vil sige du mener, en ufaglært børnehave medhjælper skal have det samme i løn, som en der har brugt, x antal år på seminariet/efteruddannelser?
For i bund og grund laver de det samme passer unger.
05.09-2010 | 15:04 af Allan Nielsen
Hvis den logik skal holde, ville der være mange der ikke tager en lang/mellemlang uddannelse, for så ville de blive snydt i sidste ende, der hvor vi taler pensionsalderen.
Det er jo ingen hemmelighed at der ikke bliver sparet det store op, i ATP mens man er under uddannelse.
05.09-2010 | 15:18 af Thomas Egeskjold
ja det er jo en rigtigt kedeligt udvikling, at ens uddannelsesvalg udelukkende er grundet i indtjeningsmulighedder. og ikke i interesse og evner og talent. bare et af de uhyggelige konsekvenser som totalkapitalisme har haft, på samfundet.
 
05.09-2010 | 15:28 af Allan Nielsen
Det er ikke helt rigtigt, jeg tror de fleste folk vælger ud fra hvad de vil.
Det bliver utroligt svært, nærmest umuligt at tage en uddannelse hvis det du skrev "interesse og evner og talent" ikke er tilstede.
Måske kan du halte dig igennem, men så vil der ikke være job på den anden side.
Så jeg tvivler kraftigt på, at folk vælger ud fra indtjeningsmuligheder.
05.09-2010 | 15:41 af Thomas Egeskjold
jeg tror lige netop at det er grunden til at de produkter, og ydelser vi omgiver os med i vores moderne tilværelse. grunder sig i kvantitet. og ikke i kvalitet. og det er en tilstand jeg finder, går igen i alle samfundets aspecter. vi stiller os tilfreds med den laveste fællesnævner, for vi har intet valg, da vi ikke har ekspertisen til andet. dette er sagt i erkendelse af, at der selvfølgelig er få undtagelser.
 
05.09-2010 | 15:43 af Allan Nielsen
Med mindre man er en stor forvalter af karisma, og mester i manipulation, det har vi jo set eksempler på. " blandt andre Stein Bagger"
05.09-2010 | 15:58 af Thomas Egeskjold
ja og i øvrigt en mand der blev hyldet, som en helt af finansverdenen. indtil samfundet fik ham stoppet. noget man ser igen og igen. med de væste skurke, så som Riskær og thorsen og trads, og bonde nielsen, for ikke at tale om de rigtigt store internationale. som bernie madorf, Jeffrey Skilling, Nick Leeson. Mfl. finansfolk glorifiserer dem. indtil samfundet stopper dem.
 
05.09-2010 | 17:18 af Allan Nielsen
Jeg vil ikke sætte Riskær, Thorsen og Trads i samme bås som Stein Bagger.
Da de 3 gjorde, det de ud fra en idé om at rede virksomheden, hvor imod Stein Bagger, aldrig har skabt noget, udover at gøre, de ting han gjorde for egen vindings skyld.
Det er også derfor folk som Riskær, Thorsen og Trads kan komme igen, det er fordi erhvervslivet ved de har noget at byde ind med.
Noget Bagger aldrig får.
Han var en stor pamper, og tvivler kraftigt på han kan få en toppost igen.
05.09-2010 | 18:10 af Thomas Egeskjold
det er da fuldstendigt ligegyldigt hvorfor nogen bryder loven, og sender en masse mennesker ud i helvede. det korte af det lange er at de er ekstremister, i deres nådesløse tro på at pænge undskylder alt. og at deres holdning til retten til at tjene pænge, er lig med Bin Ladins holdning til islam. det er mennesker der med deres ufravigelige tro ødelægger og hærger alt.
 
05.09-2010 | 15:12 af Allan Nielsen
"utroligt hvilken drejning en artikel , om en demonstration kan tage hehe"
05.09-2010 | 15:42 af Thomas Egeskjold
det er efter min mening det der gør en debat noget værd. den skal åbne nye døre og vise nye vinkler. :O))
 
05.09-2010 | 15:55 af Allan Nielsen
Det er selvfølgelig rigtig :-)
Men engang imellem , er det lige før at en artikel om døende elefanter, kan ende i en snak om chokoladen på en skumbanan hehe
05.09-2010 | 15:59 af Thomas Egeskjold
ja vejene er uransagelige. :O)))
 
05.09-2010 | 16:01 af Thomas Egeskjold
man burde en gang imellem starte en fri blog, hvor der ikke er noget bestemt topic. :O)
 
05.09-2010 | 16:04 af Allan Nielsen
Hvis jeg ikke husker helt forkert, er det prøvet under de tidligere ejere af avisen.
,Og det endte med en lukket blog, og en del karantæner.
05.09-2010 | 16:10 af Allan Nielsen
Men det ville nok aldrig ske under de her ejere, de sikkert rigeligt at se til på deres virkelige pengemaskiner, Dating og ARTO.
05.09-2010 | 16:11 af Thomas Egeskjold
nå ok det vidste jeg ikke. så må vi hellere lade være. :O))
det har nu været hyggeligt at debatte med dig, skal desværre ud i RL. kan du hygge dig. tak for denne gang :O)
 
05.09-2010 | 16:13 af Allan Nielsen
Selv tak.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.