Der er ingen grund til at betale for både fastnet og mobiltelefoner. Sådan er der sikkert mange danskere, der tænker. Men det kan alligevel komme til at gøre ondt på pengepungen - i hvert fald for en stund - hvis man opsiger fastnetabonnementet.
Hos TDC koster det et gebyr på 495 kroner at opsige sin fastnettelefon, hvis man vil beholde sin bredbånd-internetforbindelse.
- Så skal man have en ny linje, der forbindet hjemmet med telefoncentralen. Og selvom der ikke skal ud og graves nye kabler ned, skal der en tekniker ud til centralen og afmontere linjen til fastnettelefonen. Det dækker beløbet, forklarer kommunikationsrådgiver hos TDC, Ib Konrad Jensen.
Andelen af familier med en fastnettelefon er faldet fra 95 procent til 78 procent over de seneste 15 års tid.
Hos Forbrugerrådet synes jurist Anette Høyrup, at det lyder dyrt at droppe fastnettelefonen.
- Så længe teleselskabet skal gøre noget fysisk, er det rimeligt, at de tager et vist gebyr. Men gebyret skal afspejle de reelle omkostninger, og det lyder af meget, selvom jeg ikke ved, hvad en tekniker koster, siger Anette Høyrup.
- Det kan virke som en straf for at flytte teleselskab, og det vil være uheldigt, hvis forbrugerne ikke kan shoppe frit, siger hun.
Hun opfordrer forbrugere til at henvende sig til forbrugerombudsmanden, hvis de mener, at gebyret er urimeligt højt.