Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Som uddannet butiksassistent opnår du 1000 kroner mere om måneden. "Det er surt, for vi har meget ansvar," siger 57-årige Ruth Parslev.
Som uddannet butiksassistent opnår du 1000 kroner mere om måneden. "Det er surt, for vi har meget ansvar," siger 57-årige Ruth Parslev. (Foto: Klaus Buster Jensen)

40 år på mindsteløn ved kasse 1

Ruth Parslev fortæller om kun at tjene ganske lidt efter 40 år i samme fag
Stifter og direktør for Joe and The Juice afviser kritikken af ansættelsesprocedurerne i hans juicekæde.
Det Faglige Hus lover både billigt kontigent og god service. Men fagforeningen henter langt færre kroner hjem til sine medlemmer i erstatninger end konkurrenterne.
Som læge kan du score kassen på en uges arbejde.
Mindsteløn

Den ny overenskomst, der sætter standarden for lønstigningerne for 800.000 lønmodtagere, hæver mindstelønnen for i år med:

Mindsteløn: +1,1 pct.

Mens varerne, som Ruth langer over disken stiger med:

Priser: +1,8 pct.

 

 

Bib-Bib ...

Ruth Parslev løfter to pakker vaskepulver forbi scanneren ved kassen i SuperBrugsen i Roskilde. Hun har arbejdet som kassedame, siden hun startede som elev i Karslunde Brugs, da hun var 16 år. Det var i 1970.

I dag er hun 57 år og arbejder stadig for et beløb lige over mindstelønnen. Ruth tjener 20.940 kroner om måneden, inklusiv et personligt tillæg på 2.700 kroner og et anciennitetstillæg på 320 kroner.

Ruth er dermed en af de mange tusinde lønmodtagere, der ikke får meget mere end mindstelønnen.

"Jeg er glad for mit arbejde, men jeg synes, vi får for lidt i løn. Det er surt, for vi har meget ansvar, og vi skal slæbe meget."

Når regningerne til telefonen, fagforeningen, huslejen og lånet i banken er betalt, har hun 2.500 kroner tilbage til mad, tøj og hvad hverdagen ellers byder på. Det er 82 kroner om dagen.

Hvordan går det med børnebørnene?, spørger hun en kunde. En anden ser helt forkert ud i ansigtet, og Ruth får at vide, at manden derhjemme ligger for døden. Kassedamen i brugsens røde firmatrøje kender alle kunderne og ved, når der er noget galt.

Ruths "kontor"

De fleste morgener møder Ruth kl. 7.00, eller rettere et kvarter i, for "jeg kan ikke holde mig hjemme", som hun siger. Så er der god tid til at slå alarmen fra, sætte skilte med nye priser på tilbudsvarerne, tælle kassen op og sætte blade og aviser frem, inden butikken åbner klokken 9.00, og de første kunder dukker op.

Ruth har hele tiden noget, der skal gøres, frem til hun får fri klokken 16.00. Dog har hun fået indført en rygepause på fem minutter om formiddagen. Så går hun ind på "Ruths kontor", som de har døbt flaskerummet, og tænder en Rød Cecil.

Spisepausen betaler de ansatte selv - ofte bliver de alligevel kaldt ind til kassen, når der er brug for dem.

Det passer Ruth godt at være i sving hele tiden, selv om hun er træt efter ni timers arbejdsdag:

"Jeg kan ikke lide at sidde og lave ingenting. Så er der ikke nogen kunder, pudser jeg kasserne eller fylder op med chokolade på hylderne."

Turde ikke låne

Ruth og hendes mand, Ulf, der kører turister sydpå som langturschauffør, har livet igennem knoklet for at få budgettet til hænge sammen, så de to døtre ikke manglede noget. Pigerne har aldrig haft det smarte tøj med mærker på, og nogle gange var køleskabet tomt. Så måtte de hente mad hos hendes forældre på gården.

"Men vi har forklaret pigerne, at vi ikke havde så mange penge, og det har de accepteret."

"Det har da været svært, men vi har betalt vores regninger til tiden, og så brugt det vi havde tilbage. Men vi har ikke kunnet skeje ud."

I den treværelses lejlighed i Roskilde løber to katte rundt på det bløde gulvtæppe. De to piger er for længst flyttet hjemmefra, men der er ikke nogen friværdi at "skeje ud" for. Ruth og Ulf er de eneste i opgangen, der ikke slog til, da lejlighederne blev sat til salg for 250.000 for 30 år siden. I dag er de steget til 1,3 millioner kroner.

"Vi turde ikke tage springet. For hvis nu en af os mistede arbejdet, og vi ikke kunne betale banklånet ..."

Lotto

Derfor spiller de Lotto og tjekker tekst-tv hver søndag til morgenkaffen for at se, om de har vundet.

"Men det giver ikke meget," smiler Ruth.

Deres næste ferie er en gratis tur til Polen, som Ulf skaffer gennem sit arbejde. Lønnen er lav som langturschauffør, men til gengæld får han lov at invitere konen med på en forlænget weekend, når han om en måned skal køre turister til Polen, hvor de skal have ordnet tænder.

Mens kaffen holder sig varm over et fyrfadslys på sofabordet, ærgrer Ruth sig over, at den ene datter arbejder i tøjbutikken Stadium, hvor hun også får mindsteløn.

Og det hjælper ikke meget at tage en uddannelse som butiksassistent, mener Ruth, for det giver blot 1000 kroner mere i løn.

Fortsætter til hun bliver 70

Ægteparret snakker aldrig om at gå på efterløn, selv om Ulf er 61 og Ruth har arbejdet på fuld tid, siden hun var 16 år. De har ikke råd til at miste lønnen, der trods alt er lidt højere end efterlønnen.

"Jeg fortsætter med at arbejde, så længe jeg kan. Vi kan arbejde i brugsen, indtil vi er 70 år, og jeg sætter alt hvad jeg kan over i pensionen."

Det store gennembrud i overenskomstforhandlingerne, lover en stigning i mindstelønnen, som kun følger prisudviklingen. Dermed blev det så heller ikke denne gang, at Ruth og de andre lavt lønnede kommer med på vognen.

28.02-2010 | 08:24 af gitte rasmussen
Det liv deler hun med mange andre. Det er sørgeligt, at man ikke give mennesker der har arbejde hele sit liv, en erkendelse i form af en anstændig løn.
 
28.02-2010 | 09:31 af Esbern Snare
Jeg har stor respekt for at de har kunnet klare skærene da deres børn var små og jeg synes også at Ruth fortjener mere i løn. Men jeg forstår ikke artiklen, der mangler nogle oplysninger. Mit skøn er at ægteparret har mellem 27.000 og 28.000 kroner tilbage efter skat. De bor i en treværelses lejerlejlighed. Jeg går ud fra at de betaler 2000 kroner om måndeden i fagforening og A-kasse. 2000 kroner om måneden i el, vand og varme. 1000 om måneden til Licens, aviser, telefon, forsikringer. Hvad de betaler af i banklån står der intet om og hvor stort lånet er endsige hvad det er brugt til. Måske er banklånet til et sommerhus eller kolonihavehus? Min pointe er at det ægteparret må have en fandens høj husleje - et sted mellem 10 og 15.000 kroner. Artiklen mangler lidt informationer synes jeg. Der står at Ruth har 2500 kroner tilbage til mad og tøj, men omfatter det beløb også hendes mands mad og tøjbudget? Eller har jeg glemt noget i mit regnskab eller tager jeg fejl i mit regnskab?
28.02-2010 | 12:18 af Esbern Snare
Mit skøn over ægteparrets indkomst efter skat baserer jeg på at de tjener 40.000 tilsammen om måneden.
28.02-2010 | 13:07 af Kenneth Jakobsen
Ingen har nogensinde fået de bedste dagligvarepriser, ved at handle hos den samme købmand i årevis. Undersøger man ikke priserne andre steder, så ender man med at betale mere end nødvendigt.

Det samme kan sige som folk, som vælger at arbejde i det samme lavtlønsjob hele livet. Hvis man aldrig søger andre steder, og andre brancher mod højere løn, så kan man jo ikke rigtigt klage over sin løn.

Men hun lyder som en fornuftig kvinde, som har gjort det godt udover det.
28.02-2010 | 19:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.02-2010 | 19:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 10:27 af Klaus Buster Jensen
Hej Esbern

Regnestykket er desværre ikke grebet ud af den blå luft men hænger sammen og er ganske virkeligt for Ruth og Ulf.

Ruth og hendes mand tjener begge omkring 20.000 om måneden før skat. Af de store poster på budgettet kan nævnes 1400 til sygeforsikrng Danmark, 1500 til mobil og telefon (Ulf ringer altid når han er på farten for at forsikre, at han er kommet godt frem), et banklån, der koster 3300 kroner om måneden, fagforening, efterløn og dagpenge til 900 for Ulf og 1300 for Ruth, en opsparing på 500 kroner om måneden, husleje på 4500. Derudover kommer licens, varme, el og meget andet.

I januar måned, som jeg bruger som eksempel i artiklen, vil det sige, at Ruth har 2500 kroner tilbage, når regninger og faste udgifter er betalt. Og det samme har hendes mand cirka.

Om det er rimeligt er jo et moralsk spørgsmål, men Ruth mener ikke, at hun får løn som fortjent, og jeg er helt enig.

Vh

Klaus Buster Jensen, journalist
 
02.03-2010 | 14:12 af Esbern Snare
Jeg regner ud at de har for 21000 kroner i udgifter (alle dine poster inkl. 2000 kroner om måneden for varme, el, vand og licens) om måneden og indtægter på 28000 efter skat. Det giver et overskud på 7000 kroner
02.03-2010 | 14:18 af Esbern Snare
Spørgsmålet er om Klaus Buster Jensen regner med at mad og tøj er faste udgifter. I artiklen står der at der er 2500 tilbage til mad og tøj, medens i dit indlæg til mig står der at der er 2500 tilbage når de faste udgifter er betalt.

02.03-2010 | 14:22 af Esbern Snare
Jeg baserer deres månedlige indtægt på at de tjener 480.000 tilsammen om året. 80.000 har detilsammen i personligt fradrag. 400.000 skal der betales 35-40% skat af. Ægteparret har måske også lidt rentefradrag fra lånet. Det giver efter skat 330.000 til 340.000 kroner efter skat. Altså ca. 28.000 efter skat om måneden.
02.03-2010 | 14:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.03-2010 | 14:39 af Esbern Snare
Det var næsten også min tanke, men jeg tænkte mere på at december er dyr for nogle og udgifterne hives med over i januar. Min april er meget dyr
01.03-2010 | 10:31 af Klaus Buster Jensen
Hej Bitten

Som turistchauffør tjener Ulf cirka 20.000 om måneden. Og jeg tror det er ret almindeligt i den branche.

Det er ikke tydeligt, hvorfor du synes, det er usandsynligt, at Ruth skulle have job som kassedame i 40 år. Men sådan er det altså gået, og det er hun egentlig ganske glad for. Hun elsker sit job og den daglige kontakt med kunderne, men hun synes hun får får lidt i løn.

Klaus Buster Jensen, journalist
 
02.03-2010 | 14:24 af Esbern Snare
"Og jeg tror det er ret almindeligt i den branche."

Det har du vel undersøgt?
01.03-2010 | 10:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.03-2010 | 14:26 af Esbern Snare
Måske et sommerhus eller nyt køkken, hvilket jeg også under dem. Men man skal jo prioritere. Jeg har valget mellem bil og sommerhus for jeg har ikke råd til begge dele.
01.03-2010 | 10:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 10:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 10:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 10:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 11:30 af Klaus Buster Jensen
Hej Bitten

Ulf tjener cirka 20.000 om måneder. Og for at kompensere for den lave løn, er det, at han må tage Ruth med til Polen på forlænget weekend.

Jeg synes, det er noget af en bedrift at klare sig for 18.000 om måneden. Når det er din situation, ved du sikkert alt om, at der ikke er meget plads i budgetterne til at rejse eller bruge penge på andre fornøjelser.

Vh

Klaus Buster Jensen
 
01.03-2010 | 11:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 11:47 af gitte rasmussen
Tænk jeg syntes denne diskussion er pinlig, man må gå ud fra, at de mennesker der er skrevet om, også læser avisen.dk. Der er fra avisen side kommet et indlæg om to mennesker der faktisk lever på mindstelønnen, og alt andet lige, så er det prisværdigt.
Om de lige betale det ene eller det andet i udgifter, er sådan set lige meget, det handler vel om budskabet, nogle mennesker oplever ikke lønstigninger i deres erhverv der gør, at de bliver betalt ud fra deres anciennitet og arbejdsindsats. Til de mennesker der er skrevet om, jeg syntes i har klaret det godt, og jeres arbejdsgiver burde skamme sig.
 
01.03-2010 | 11:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 12:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 11:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 12:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2010 | 12:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.03-2010 | 11:26 af Heidi Christensen
Sjovt som alle har en teori om hvad de har udbetalt og kender en der kender en eller har selv kendt en med samme job som tjener meget bedre end Ulf gør, jeg læser artiklen og ser et debat oplæg der hedder er det rimeligt at dansker på lavtlønsområdet hele tiden skal stå for skud, er det rimeligt at vi den ene gang oplever at de store i samfundet får større og større lønstigninger (og skattelettelser) mens de råber ud til os alm danskere at vi skal lige huske at holde igen med lønkrav for det er jo smalhals og finanskrise samtidig med at de selv får kæmpe råderum pga skatte lettelser.

Det ville jo nok have hjulpet med en kæmpe skattelettelse til Ruth og Ulf , andre skriver så at man skal prøve at bruge en enlig mor med børn der arbejder som kassedame , øhhh det tror jeg næppe de har lyst til ,for uanset hvilke avis der bringer hvilke artikel så er der en sjov tendens til at man i stedet for at læse hvad der er skrevet og debattere det sætter sig ned og begynder lige som her , man diskuttere at nej det kan ikke passe og jamen de er to og de har så 5000 til sig selv om måneden osv osv

Så de stakkels mennesker der stiller sig til skue skal hænges til tørre og have at vide hvordan det hele er deres egen skyld har i lagt mærke til at hvis man ser en enlig mor så kommer debatten altid over på nååå ryger hun jamen så er det hendes egen skyld og hun er ikke kun fattig enlig mor hun er en elendig mor for hun ryger i stedet for at stoppe og bruge de penge på børnene og hvad med børnepenge er det regnet med osv osv ...
Så jeg kan godt forstå at det bliver svære og svære at få folk til at stå frem og fortælle deres historie.

Jeg er selv enlig mor pt på ledighedsydelse slidt ned i lavtløns job og har fået arbejdskader stress og andet sygdom oveni, jeg har 13.800 før skat og min datter og jeg lever af børnepengene og boligsikring, min lejlighed er på 73 kvm og koster 6550 om måneden inkl varme og vand og så er der ellers alle de andre udgifter der følger med ..

Mit ønske er at man kigger på lejligheder og priser for dem hvor er alle de penge henne jeg mener jeg bor i en ejendom hvor den er bygget i 70erne huslejen er steget fem gang på de fem år jeg har boet her, køkkenet er ved at falde ned og det regner ind gennem taget men der kan ikke gøres noget er beskeden der er ikke råd til det , var det en ejer bolig ville der have været friværdi i det for længe siden , jeg kan flytte til noget billigere ja det kan jeg da men problemet er at for det første koster en flytning penge og har omkostninger for min datter, men det må vi finde ud af og se på men i denne kommune er det sådan at der er ca 20 års ventetid på de billige lejligheder og så er der interne fordele så det ser ikke ud til at jeg kan få noget billigere i min levetid eller mens min datter bor hjemme dog er jeg skrevet op men det hjælper jo ikke noget vel ?

Andre steder kan jeg slet ikke komme på ventelisten fordi jeg er blevet syg og blevet visiteret til fleks og dermed er en ud af 25 % ledige flekser (der findes ikke fleksjob )og alle steder er der over 20 års ventetid på de billige boliger så ved ikke lige hvor jeg skulle flytte hen,

Lejligheder er edder dyre det samme er strøm og varme og med en lille indtægt er der bare ikke noget tilbage når regningerne er betalt jeg har selv hængepartier fra da jeg var rask havde en mand der tjente godt og vi troede vi var usårlige som mange alm danskere tror de er i dag ..

Så den der hakken som er på mennesker som vælger at dele deres dagligdag med os ja den må man nok snart høre op med , det eneste man opnår er at man ikke kommer til at høre om de mennesker for en ting er at have en fattig dagligdag en helt anden ting er hvis man skal hakkes på fordi alle andre mener at de kan og er bedre end en selv.

Og journalister burde måske så kigge på sig selv og så opsætte et budget når de skriver sådanne artikler, den her siger jo at det er to voksene der har tilsammen 5000 kr og det er til lige at leve for det ved vi godt , men der er ikke plads til andet i budgettet så og er det fair at man efter et helt livs slid end ikke kan skrabe sammen til en ferie, jeg syntes det ikke alting stiger bare ikke lønnen..

Men til Ulf og Ruth godt gået og godt at se at i har haft et helt liv med job uden at blive syge slidt ned eller på anden måde være kommet til skade og ligge samfundet til byrde , jeres arbejdsgivere burde sætte lønnen op til over mindstlønnen for god og trofast tjeneste...

Tænk på et samfund uden sosu kassedame og pædagog og lære samfundet ville gå i stå og ikke engang den med nok så mange penge ville kunne klare sig uden disse grupper, så klart lønnen burde stige for dem lige så meget som for dem med den høje løn og gode uddannelser, gode uddannelser og høj løn og direktør stillinger er intet uden den lille mand på gulvet .
02.03-2010 | 11:37 af gitte rasmussen
Jeg er helt enig med dig, og tak for din egen beretning, om et svært liv for få penge. Der er desværre flere og flere i den situation, og det eneste vi hører om i pressen er skattelettelser til de rige.
 
02.03-2010 | 12:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.03-2010 | 15:25 af Klaus Buster Jensen
Hej alle

Jeg kan godt forstå, at I har lyst til at kigge Ruth og Ulfs budgetter igennem, da det er en vigtig del af artiklen.

Jeg har brugt januar som regneeksempel for deres husholdningsregnskab, og her er der ikke nogle kvartalsvise udgifter som fylder.

Jeg har ikke regnet med mad, tøj mm i de udgifter som Ruth har. Hun har faste udgifter til de poster, jeg nævnte i det første indlæg på 11.500 om måneden. Derudover følger kontingent til fagforeningen, efterlønsbidrag og dagpenge på 1400. Idet hun får 15.400 kroner udbetalt om måneden, har hun cirka 2500 kroner til rådighed.

Pointen med artiklen er at sætte fokus på, hvorfor 40 års erfaring ikke giver mere i lønningsposen til lavtlønnede i Danmark. En ting er at få mindsteløn, når man er ung. Men jeg blev overrasket over, at et lang livs tro tjeneste ikke gav mere på lønnen. Og det gælder både butiksansatte, men også SOSU-hjælpere og andre, der, på trods af at de har en uddannelse, ikke får en løn der levner meget plads til andet end hverdagens nødvendigheder.

Vh

Klaus Buster Jensen, journalist
 
02.03-2010 | 15:34 af Lars Nunnegaard
Klaus.
Det er helt fint du sætter fokus på at 40 års erfaring ikke giver mere i lønposen. Det er faktisk hårrejsende at erfaring koster så lidt.
 
02.03-2010 | 16:10 af Esbern Snare
Jeg er enig i, at hvis man kun har en indtægt så er der ikke meget tilbage efter alt er betalt. Men de har jo to næsten lige store indtægter og dermed ca. 7000 kroner tilbage også når man indregner 5000 til mad og tøj i de samlede udgifter.
MEN jeg er glad for at du bringer dette emne på bane.
02.03-2010 | 15:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.03-2010 | 15:53 af Lars Nunnegaard
Det samme sker for pædagoger, som har været medhjælpere i rigtig mange år.
 
02.03-2010 | 15:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.03-2010 | 16:12 af Esbern Snare
Enig, det er rart når forfatteren til en artikel har lyst til at kommentere.
02.03-2010 | 16:16 af Esbern Snare
Kommentar er blevet slettet.
02.03-2010 | 16:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.03-2010 | 16:08 af Lars Nunnegaard
BittenB
Nej det er ikke motiverende for nogen, men alligevel er vi jo nogle stykker, der har gjort det af interesse for faget.
 
02.03-2010 | 20:07 af G Shumway
Nu er der jo ikke tale om at Ruth Parslev arbejder på mindsteløn.

Ifølge artiklen får Ruth Parslev et personligt tillæg på kr. 2.700, samt et anciennitetstillæg kr. 320.

Så Ruth Parslev har altså en løn som ligger kr. 3.000 over mindstelønnen. Eller omkring 16%.

Ikke at jeg mener at det en høj løn, men det er ikke mindstelønnen.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.