Hver tiende af 3F's medlemmer har i løbet af deres arbejdsliv været udsat for vold.
Det er blandt andet taxa- og buschauffører, som risikerer en lussing i hverdagen, og derfor skal medlemmerne uddannes i, hvordan de kan løse tilspidsede situationer.
"Konflikthåndtering vil virkelig være en god løsning. I de overenskomster, vi skal i gang med efter nytår på taxa-området, vil et af kravene være, at arbejdsgiveren skal betale et kursus i konflikthåndtering," siger Allan Andersen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, til Newspaq.
Her har man gode erfaringer med kurser, som allerede er gennemført, og nu vil man have Trafikstyrelsen til at gøre det til en del af uddannelsen.
"Når man alligevel forlanger uddannelse af vognmænd, taxachauffører med videre, så skal der også indbygges uddannelse i konflikthåndtering. En gang imellem er det nemlig netop den måde, man får sagt tingene på, som udløser konflikten," siger Allan Andersen.
Ifølge Nethe Plenge, der er ekspert i konflikthåndtering, er det en god idé, at have konkrete værktøjer i rygsækken.
"Jeg tror simpelthen, at man skal øve sig i at finde sine faste formuleringer. Man skal prøve at træne sig op i at have tre, fire forskellige små vendinger, som for eksempel: Det kan jeg sørme godt forstå, at du bliver vred over. På den måde kan man løse det," siger Nethe Plenge.
Nethe Plenge understreger, at man kan fange en konflikt i opløbet, men at man også skal passe på sig selv. Derfor er det nogle gange det bedste at gå sin vej, inden konflikten udvikler sig til vold, hvir man fornemmer, at personen man står overfor er uden for rækkevidde.
Med en uddannelse i konfliktløsning håber 3F, at man kan skabe mere tryghed blandt sine medlemmer.